Søg i denne blog

søndag den 10. juli 2011

Syltetøj - hindbær/rabarber



Allerede 2. omgang hjemmelavet syltetøj - også denne gang hindbær/rabarber - som jeg tilsyneladende slipper bedre fra i år. Sidste år var jo første år med syltetøj - og første omgang mindede mest om figenpålæg...

Men dette er både lækkert i konsistent og velsmagende - og bliver ekstra luksus af at have hentet frugten i haven.

Jeg brugte:

900 g hindbær (jeg kommer dem i koldt vand, og checker grundigt for orm)
1100 g rarbarber (de fineste jeg har.. jeg har en blanding af vinrabarber og almindelige)
ca. 1 kg sukker
1,5 tsk. rød melatin




Hindbærrene kommes i bunden af gryden (der hænger lidt vand ved fra jeg skyllede dem), når hindbærrene så småt begynder at koge kommer jeg rabarberne i. Kog i 5 min. Tilsæt sukker mens du rør. Kog 2 min. Tilsæt melatin blandet med et par skefulde sukker og rør det godt ud. Kog 2 min. Skum overfladen og hæld på glas (skyllet med atamon/vand) og luk straks. OBS: rabarberne er ikke kogt ud - men stadig i fine stykker - det synes jeg er lækkert.

Vent jer mere fra denne kant - jeg har lige på frilandsmuseet investeret i Tørsleffs syltebog !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar