Søg i denne blog

søndag den 19. september 2010

Bedstemors smørkage med "ekstra"

I dag skulle vi have besøg af Susanne, Torben og Laurits - så den stod på hjemmebagt franskbrød og smørkage.

Franskbrødet kan du finde opskriften på - bag på Amo-mel's posen. Et brød der altid gør lykke og smager lidt af "barndom".

Bedstes smørkage er noget som Price-brødrene kan forholde sig til - "rigeligt smør". Remoncen er ad åre ganget op ad flere gange. Opskriften her er som jeg har lavet den i dag.

Vanilliecreme:
Start med at lave cremen som skal bruges senere. Jeg bruger 1/2 brev fra tørsleff, følger opskriften derpå og sætter cremen på køl.

Dej:
500 g mel
150 g margerine (jeg bruger altid smør..)
75 g gær
2 dl mælk
1/2 tsk. salt
50 g sukker
2 æg
1/2 tsk kardemomme

Smelt smøret. Hæld mælken i. Når det er "lillefingervarmt" opløses gær og sukker. Kom resten af ingredienserne i. Ælt dejen. Det er muligt at der skal suppleres med ekstra mel. Dejen skal ikke hænge i fingrene, men heller ikke være tør. Hæver 3/4 time.

Remonce
250 g margerine (her bruger jeg også smør - man kan da ikke komme margerine i en smørkage..)
250 g farin

Rosiner, kanel og vanilliecreme af 1/4 l mælk

En bradepande fores med bagepapir. Rul lidt under halvdelen af dejen ud. Læg på bagepapir. Smør ca. halvdelen af remoncen på. Drys kanel på - som du kan lide det. Smør vanilliecremen på. Drys med rosiner.
Bunden



Sneglene

Klar til at bage


Resten af dejen rulles ud. Smøres med remonce og rulles. Skæres herefter i 15 skiver som lægges oven på bunden i bradepanden. Dæk med viskestykke og lad det hæve ca. 15 min. Pensles med æg. Bager 20-25 min. v/200 grader varmluft. Hold øje med den. Jeg startede med at have den 10 min. i midten af ovnen og flyttede den til nederste rille det sidste stykke tid.

Lad kagen køle af og lav glasur. God appetit :)


Og den smagte ualmindelig godt - men krævede en god gåtur bagefter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar