Søg i denne blog

lørdag den 19. november 2011

Brændte mandler 3-2-1 og en halv time senere...

Dette er min fars faster Lis' brændte mandler. Hun gjorde sig ikke meget i at lave mad på sine ældre dage, hvor jeg kendte hende. Men disse brændte mandler har hun lært mig at lave.



Du skal bruge 3 dl mandler, 2 dl sukker og 1 dl vand.

Hele molevitten op i en gryde. Før induktionskomfuret brugte jeg min gamle kobberkasserolle med tyk bund. I dag bruger jeg min Eva Trio kasserolle med teflon belægning. Så brænder det ikke fast.

Start

Ca. 15 min.

Bring det i kog. Sku ned til lige over middel varme. Rør af og til. Det bobler godt. Tykner efter et kvarters tid. Så skal der røres, og holdes øje - lidt oftere. Det minder lidt om spyt!

 Størkner efter ca. 20 min.

Det bliver helt tørt, sukkeret, hvidt

Der røres..

... og røres

og røres... sku' et hak op for blusset

 Så skal sukkeret smelte lidt igen 
- uden at smelte helt 

Voila !

Kunsten er at der stadig er massere af sukkerknas på - men at sukkeret alligevel smelter så meget at de bliver blanke - og det er svært. Jeg vil heller have knas en glans, så jeg får dem næsten altid taget af en anelse for tidligt :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar