Søg i denne blog

søndag den 20. november 2011

Rødkålssalat - der lugter af jul

Fra Claus Meyers almanak (min bibel - hulk, som jeg væltede kaffekanden over forleden...) har jeg denne fantastisk lækre salat. Serverede den til et stegt andebryst. Ingen sovs. Ingen kartofler. Ikke nødvendigt :)


Fignerne er fra torvet i Holbæk. De er ubeskrivelig lækre. Sidste weekend købte jeg 1/4 kilo. Denne weekend 1/2 kilo. Hvor mange mon vi når inden jul? x 84 kcal...

Jeg brugte:
1/2 fintsnittet rødkål
12 tørrede figner i tynde skiver
3 økologiske appelsiner
Maldon seasalt
50 g valnødder
1/2 dl solbæreddike (Meyers egen.. vi kunne ikke opstøve blomme som opskriften foreskriver)
4 spsk. rapsolie, koldpresset
3 spsk. akaciehonning
Groftkværnet peber

Rist valnødderne med lidt Maldon seasalt et par minutter. Hak dem fint. Snit rødkålen fint. Skær fignerne i tynde skiver. Riv skallen fint af den ene appelsin. Fjern skrællen fra appelsinerne. Skær frugtkødet i mindre tern. Bland det hele godt i en skål. Tilsæt nu eddike, olie, honning og et godt drys peber. Bland igen. Lad det trække en times tid på køl. Smag til inden du serverer - min kunne godt have brugt en smule mere syre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar