Søg i denne blog

søndag den 20. november 2011

Græskarsuppe

Denne guddommelige spise er fra lonelandmand 'med et twist...


Min far og fruen skulle komme til middag. Da vi talte sammen forleden faldt snakken på et arrangement jeg lige har været til på Bjergtrolden i Roskilde. Der fik vi Amerikansk mad og øl samt et ølforedrag. Menuen bestod af græskarsuppe, meatloaf & mashed potatos og blev rundet af på fin vis med en cheesecake. Min far havde aldrig fået græskarsuppe - og så var der jo ikke langt fra tanke til handling.

Jeg har lavet den som Lone med bagte græskar og hvidløg i ovnen. Det gjorde den ultra lækker med disse karammeliserede græskar. Desuden har jeg tilføjet en god teskefuld finthakket ingefær. En halv rød chili gav perfekt styrke. Jeg havde ikke muscovado sukker - brugte mørk farin. Jeg brugte kun 1,5 l bouillon. Suppen fik en fin konsistens efter en tur i min blender.

 

 Serverede suppen med:

Mia-brød
Mia er en kær veninde fra mødregruppen - og dette brød er bagt af rigtig mange i lige så mange varianter. I dag blev det således:

25 g gær
6 dl vand
1 spsk. salt
400 g hvede mel
200 g hvid hvede (super - det skal jeg bruge oftere.. - sundere)
200 g durummel

Opløs gær i lunkent vand og rør alle ingredienserne sammen (vendes sammen til vandet er "opløst" - skal ikke æltes). Hæver en time i skålen. Hældes ud på medium str. bradepande med bagepapir og hæver endnu en time. Pensel brødet med olie og drys med Maldon sea salt. Jeg ristede i dag lidt frisk rosmarin på en pande, som jeg efterfølgende klippede fint i stykker og dryssede over brødet med rund hånd. Bag ca. 30 min. på 200 grader varm luft.


Variationer:
Brødet kan med fordel drysses med gode krydderier, fx. oregano, timian m.v. Der kan trykkes oliven eller soltørrede tomater i brødet inden bagning. Jeg skærer ofte det bagte brød i ca. 10 brede strimler, som jeg fryser. De er super til bruscetta eller hvidløgsbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar