Søg i denne blog

onsdag den 12. januar 2011

MANDEL-DADEL-APPELSINKAGE a la Bryan Rice/Umahro

Benjamin og jeg var begge faldet over denne opskrift og de mange roser kagen fik i "Til middag hos.." da Bryan Rice lavede kagen. Benjamin var hurtigst og meget begejstret for kagen. Langt om længe fik jeg nu også kagen bagt. Og den skulle efter sigende smage bedst dagen efter - og det passer helt fint da jeg skal have den med til "sekre-tøserne" på jobbet. Der har vi tradition for at fejre vores fødselsdage med en bid brød - og ja det er snart længe siden jeg fyldte år - men januar måned er travl på jobbet. Jeg håber den smager lige så godt som den dufter.







MANDEL-DADEL-APPELSINKAGE (Umahro)

Til 8-10 personer

400 gr. dadler (500 gr. hvis du bruger grapefrugt i stedet for appelsin)
200 gr. mandler (300 gr. hvis du bruger grapefrugt i stedet for appelsin)
5-6 spsk. ekstra jomfrukokos- eller rapsolie
Fintreven skræl og friskpresset saft af 1 økologisk appelsin eller grapefrugt
1 tsk. vanilje pulver eller ½ stang vanilje, finthakket
2 tsk. stødt kanel
En meget lille knivspids hav- eller stensalt
En meget lille smule friskkværnet sort peber
6 mellemstore økologiske æg
Kør dadler, mandler, olie, appelsinsaft og –skræl, vanilje, kanel, salt og peber på en foodprocessor i et par minutter, indtil du har en homogen, jævn masse der minder lidt om marcipan i konsistensen.
Tilsæt så æggene et efter et, mens foodprocessoren stadigvæk kører. Kom dejen i en smurt bradepande,tærteform eller lignende og bag kagen i 40-45 minutter i en 160° C varm ovn. Lad kagen køle lidt af inden den serveres.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar