Søg i denne blog

lørdag den 29. januar 2011

Sisse's fastelavnsboller


Foto følger...

Her kommer så opskriften på min kollega Sisse's fastelavnsboller. Sisse kom forbi mit kontor en mandag eftermiddag kl. 16 og gav mig en af disse boller. Kl. 16 er man naturligvis meget taknemmelig - men de var altså gode ud over det sædvanlige. Meget "gærede" og med en god vanillesmag. Jeg lurede ikke straks opskriften - men synes det var lidt sjovt at det faktisk bare var opskriften på Amo's fødselsdagsboller og så en hjemmelavet kagecreme med ægte vanillie. Jeg har altid kun lave "købe-creme" - og lidt pudsigt da jeg ellers sjældent bruger halvfabrikata - det var jo rigtig nemt at lave egen creme, der smager meget bedre.

Fastelavnsboller, 16 stk.

 Dej (”fødselsdagsboller”):

2 dl lunken mælk
50 g gær
100 g smør
50 g sukker
1 æg
½-1 tsk kardemomme efter smag
1 tsk salt
Ca. 500 g mel
Æg til pensling

Kagecreme:

2 æg
2 spsk sukker
1-1½ spsk mel
2½ dl mælk
Korn af ½ stang vanille

Fremgangsmåde:

Ælt dejen som I plejer, kære husmødre. Stil den til hævning mens I laver kagecremen.

Til kagecremen piskes ingredienserne grundigt sammen i en gryde. Cremen bringes i kog ved middel varme under konstant piskning. Cremen afkøles (evt. med et drys sukker på, så danner den efter sigende ikke skind).

Ælt dejen grundigt og rul den ud i en stor kvadrat, ca. 50x50 cm. Skær den op i 4x4 felter. Fordel kagecremen på felterne og luk dejen omkring cremen. Placér bollerne på bageplader med samlingen nedad. Pensl med æg.

Lad bollerne efterhæve ca. ½ time. Bag fastelavnsbollerne ved 200 grader i 10-14 min.

Fastelavnsbollerne er bedst lune. Dekorer med glasur ved servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar