Søg i denne blog

fredag den 11. marts 2011

Knækbrød, knækbrød



Det er populært med hjemmelavet knækbrød i øjeblikket. Jeg har fået det flere steder og har her også to bud på opskrifter. I dag har jeg bagt, så det er klar til vores "vej-ost" ! Her mødes vi med vin og ost - får planlagt datoen for årets vejfest - og hygger os. Jeg har lavet en hjemmerørt hvidløgsost med ramsløg (desværre tørrede, da de friske ikke fås i øjeblikket), derudover skal vi have gedeost og gouda med chili. Spændende hvad de andre har med :)

Lottes' knækbrød
150 g 5-korns blanding
100 g hvedemel eller evt andet mel efter ønske (jeg har pt kun prøvet med alm mel men andre kan vel også bruges fx spelt eller stenkværnet, som har alle korndelene med)
30 g havregryn
½ tsk bagepulver
½ tsk groft salt (jeg har halveret fra en hel til en halv - det var lige salt nok..)
½ dl rapsolie
1 dl vand

Røres sammen, er lidt klistret - det skal det være. Det udrulles mellem to stykker bagepapir. Stykkerne markeres inden bagning så er de lettere at skære ud med en kniv eller endnu bedre en pizza skærer når de er kommet ud af ovnen. Husk at gøre det inden de er helt kolde ellers går de lidt i stykker på må og få med mindre det er det look man ønsker.
Bages ved 180 grader indtil de er lysebrune. Jeg syntes at de skal have længere i min nye ovn så måske har temperaturen været lidt højere i den gamle. De får mellem 20 min og en halv time.

Fru Knudsens' knækbrød
1 dl havregryn
1 dl solsikkekærner
1 dl græskarkærner
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
3,5 dl hvedemel (evt. halvt rugmel)
1 tsk salt
1 tsk bagepulver
2 dl vand
1 dl solsikkeolie

Alle ingredienser røres sammen og deles i to portioner. Herefter følges opskriften som ovenfor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar