Søg i denne blog

torsdag den 31. marts 2011

Indisk Dhania Kylling

Jeg har denne opskrift fra www.indiskmad.com og det blev super super godt... jeg fulgte ikke opskriften helt - jeg tilføjede også kyllingebrystfilleter og lidt andre småjusteringer, fx skulle kødet have væsentlig længere tid end der er angivet i originalopskriften for at kyllinge lårene var møre - og ikke røde. Også en opskrift hvor det meste kan tilberedes dagen før til gæstemad eller en travl hverdag...

Vi havde Oliver og Emma på visit - og der var stor tilfredshed med resultatet - om end ca. en time senere end beregnet :)


Jeg brugte til 5 personer (+ en rest):

10 fed hakkede hvidløg
Samme mængde ingefær som hvidløg, skrællet og hakket
2 tsk salt
4 tsk citronsaft
8 kyllingelår
700 g inderfilet
5 små tomater, hakket
1 bundt koriander, blade og stilke, hakket (hmm leverandøren svigtede – jeg brugte tørret)
2 store grønne chilier uden kerner, hakket
1 lille ds. tomatpuré
6 spsk olivenolie
3 dl yoghurt naturel, let pisket
Blend ingefær, hvidløg, 1/2 tsk salt, citronsaft og 4 spsk vand i en blender til pestolignende konsistens.
Jeg delte marinaden i to – marinerede lår og fileter for sig. Vend kyllingen godt rundt i marinaden i to skåle (lår/bryst). Dæk skålen med film og sæt den i køleskabet i mindst 30 minutter, og op til 24 timer.

Blend tomater, koriander, chili, tomatpuré, resten af saltet.

Hæld olien i en stor gryde over høj varme.
Jeg stegte først lårene i ca. 10 min. Tog dem op og stegte kyllingefileterne til de var let brunede. Kom lårene tilbage i gryden. Hæld tomat blandingen i. Steg videre i 8 til 10 minutter, under jævnlig omrøring, indtil fedtet adskiller fra saucen. Tilsæt yoghurt. Rør godt rundt og kog i 5 minutter. Skru ned på lav varme og lad retten simre i ca. 30 minutter eller til lårene er gennemstegte (jeg tog et enkelt op på en tallerken og skilte kødet fra benet – så jeg var helt sikker inden servering).

Server med ris og naanbrød fra Meyers Almanak.

Naanbrød (opskriften i den "korte" version - skal du have i fuld længde på du checke almanakken) ca. 12 stk.

25 g gær
2 1/2 dl vand
1 dl græsk youghurt 2%
1 æg
600 g hvedemel
1 tsk. salt
3 spsk. olivenolie
havsalt
1 spsk jomfru i det grønne/Nigellafrø

Opløs gær i vand, tilsæt youghurt og æg. Rør godt sammen.
tilsæt mel og salt. Ælt godt til smidig dej, der slipper skålen.
Hæv ca. 1 time. Del i 12 stykker, ælt og slå op til naanbrød (lange ovaler).
Hæver på bagepapir på bageplader ca. 20 min. Pensl med olie på begge sider af brødet. Drys med salt og nigellafrø. Bag 3-4 min. på 250 grader med grill på hver side. Hold godt øje med dem. Skal være bløde - ikke sprøde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar