Søg i denne blog

tirsdag den 29. marts 2011

Quiche Lorraine af en slags

Det skønne med tærter er at man ofte kan sjusse sig til et resultat af en slags. I dag har været reste dag - så menuen lyder måske lidt finurlig - og passer det nu sammen - det gør det egentlig ikke helt - så jeg endte med at spise salat for sig og tærte for sig... og pestobrødene er bare sådan nogle man napper ind i mellem.

Quiche Lorraine
1 tærte dej (jeg laver 99% af min tærte dej selv, gerne med lidt groft mel - men i dag havde jeg en færdig - og resultatet bliver helt ok)
1 pk bacon
5-6 store løg (jeg skar i tynde både)
4 æg
1 dl mælk
1 dl piskefløde
100 g revet ost (jeg bruger oftest emmentaler som jeg river selv)
lidt cayennepeber
Salt og peber

Steg bacon sprødt, og dryp af på køkkenrulle
Smør tærteform og fordel dejen i formen. Prik bunden med en gaffel
(den færdige tærtebund skulle ikke forbages - det plejer jeg altid med hjemmelavet bund)
Svits løg i en lille smule smør i ca. 5 min. ved mellem varme. Drys med salt.
Fordel løg, bacon og revet ost i lag i formen.
Pisk æg, mælk, fløde, cayennepeber, peber og salt. Hæld over fyldet.
Bag midt i ovnen på ca. 180 grader varmluft i ca. 35 min.



Dagens tøm kølekab-salat
Salaten var syrlig, frisk og alligevel nedtonet pga. neutral squash. Chilierne spiste jeg ikke - de gav bare smag.
1 squash i mindre tern
2 appelsiner i mindre tern (er vild med Irmas økologiske i øjeblikket..)
1/3 chili
1/2 tsk. friskrevet ingefær
Salt, peber
1-2 spsk. olie
1 tsk. eddike
1 tsk. akaciehonning
Drys til sidst med frisk mynte

Det hele kommes i en skål - og vendes sammen.


Pestobrød
Favorit supplement til meget mad...
Brød (i dag brugte jeg hjemmebagt franskbrød - et par dage gammelt)
Rød mandel pesto (kan varieres, fx artiskok pesto er god)
Friskrevet parmesan (her er jeg kompromisløs - altid friskrevet - og allerhelst egen import fra viktualieforretningen på Campo Fiori i Rom - som plejer at vacumpakke mindst et kg)

Skær brød i passende skiver. Smør pesto på. Drys med parmesan. Bag i ca. 8 min ved 200 grader. Skal være sprød og gylden på toppen - uden at være tør. 

Tip: det allerbedste brød er italiensk brød - bruschettaens land - forstås !


Ingen kommentarer:

Send en kommentar