Søg i denne blog

søndag den 7. november 2010

AMO's franskbrød

I dag skulle vi have "basserne" på overnatning. 3 raske gutter - og der skal jo noget til. Så vi startede med at bage noget franskbrød, og kunne byde dem velkommen med nybagt brød og varm kakao med flødeskum.

Opskriften er fra bagsiden af AMO-mel's posen. Hele min barndom har vi altid brugt AMO mel når noget skulle lykkes - AMO mel og rigtig smør - så kommer man langt :)

AMO franskbrød, 2 stk.
Ca. 1 kg Amo Hvedemel, 6 dl. mælk, 50 g gær, 50 g smør (jeg bruger altid rigtigt smør), 2 tsk. salt, 2 tsk. sukker. Til pensling: Mælk.

1. Lun mælken til den er håndvarm (37°) - mærk med din lille finger - føles mælken lun  og du ikke brænder dig - så er den i orden - og opløs gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser, og ælt dejen godt - ca. 5 min.

2. Lad dejen hæve tildækket og lunt ca. 40 min. (jeg lader den gerne hæve længere end opskriften siger - originalen siger 20 min.).




3. Slå dejen sammen og del den i to lige store kugler, som hvilker på køkkenbordet 2-3 min, tildækket.

4. Slå dejkuglerne flade og form den til 2 brød. Sæt brødene på en smurt bageplade med sammenføjningen nedad, bøj enderne ind. Efterhæver til dobbelt størrelse tildækket og lunt. ca. 30 min.
5. Rids brødene på skrå. Pensl med mælk eller vand.



Bagetid: 25-30 min på nederste rille i en 220° C forvarmet ovn (Varmluft 200°C).



Og her er det så der burde være en web-duft-knap. Der er intet som duften af franskbrød  - som vor mor lavede det :) At komme hjem efter skole og bare dufte at det nu var tid til at mødes om bordet var skønt - altså den gang mødrene var hjemme efter skole. Det lykkes jo for de fleste af os også i dag - om ikke andet så en enkelt gang imellem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar