Søg i denne blog

søndag den 7. november 2010

Fru Knudsens Kylling i flødeskum

Denne ret fik jeg første gang, da en flok sekretærer i firmaet jeg arbejder i skulle mødes til lidt fælles hyggeri. Fru Knudsen havde denne opskrift på Kylling i flødeskum, som jeg har brugt mange gange siden. Perfekt børnemad. Kan tilberedes dagen før, så den er lige til at sætte i ovnen.

Opskriften er til ca. 4 personer + en lille rest.

Ca. 800 g kyllinge filet (jeg brugte inderfillet - de er ret gode til formålet)
2 fed hvidløg
1/2 citron
En god håndfuld frisk timian
Et drys salt
1 tsk. "det tredie krydderi"
Karry - jeg bruger altid meget for jeg elsker karry - så det små du selv afgøre
100 g peanuts
1 pk. bacon
1/2 l. piskefløde
Ris



Bring 1½ liter vand i kog. Tilsæt citron i skiver, hele hvidløg uden skal, frisk timian og et drys salt. Kom kyllingefilleterne i vandet og lad dem koge for svag varme i ca. 15 min. Lad dem trække i vandet efter kogning - i ca. 5 min.



Pluk kødet så det trævler, fjern evt. den lille "gele"-dims fra filleterne. Kom i et fad.



Tilsæt nu "det tredie krydderi", karry og peanuts og vend med fingrene.
Steg bacon (blot så det har fået en anelse farve - bliver mørkt og sprødt i ovnen). Læg det på toppen af kyllingen.


Pisk flødeskum. Dæk kyllingen helt ud til kanten. Sæt fadet i ovnen ved ca. 180° C varmluft i ca. 30. minutter.



 Jeg servede med ris og råkostsalat af gulerødder, et skvæt frisk citronsaft, annanas stykker og rosiner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar