Søg i denne blog

lørdag den 27. november 2010

Nemme boller eller madbrød (koldhævning)

Disse boller så jeg første gang i DR's "rabatten" - det var vist om at spare penge på singlemad.
Siden er den blevet "min egen" og her kan du se hvordan jeg laver dem i dag.

Det færdige resultat:


Ca. 1 liter vand
1/4 pakke gær
2 spsk. salt
2 spsk. honning 
ca. 1100 g mel/gryn 
(brug præcis det mel du har i de forhold du kan lide - efterhånden bliver mine grovere og grovere - og sådan kan jeg bedst lide dem - den oprindelige opskrift var 550 g hvedemel og 550 g havregryn)

Opløs gær i lunkent vand. Tilsæt salt og honning. Tilsæt mel. Jeg plejer at bruge ca. 300 g hvede mel, ca. 300 g durummel, ca. 250 g havregryn, ca. 250 g grov ciabattamel eller grahamsmel. Herefter vendes ingredienserne sammen med en trægrydeske. Hæld med løs hånd lidt rapsolie over dejen, vend en gang eller to mere og dæk skålen med film. Sæt på køl. Minimum 8 timer.

Sættes på bageplade (med bagepapir) med ske. Sættes på miderste rille i kold ovn. Ovnen tændes på 200 grader varmluft. Bollerne bages ca. 1/2 time til de er sprøde. Skal ikke pensles. 

Variationer: bollerne kan evt. drysses med græskarkerner eller sesamfrø inden de bages. Dejen kan også blive til et brød. Jeg plejer at tage dej i passende mængde. Klaske på bagepapir og drysse med maldon seasalt eller krydderier. Nemt at supplere en rest i køleskabet med friskt brød.

Tip - dejen kan faktisk holde sig i køleskabet i op til fem dage. Så nyd friskbagte boller hver dag eller lækkert brød til aftensmaden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar