Søg i denne blog

lørdag den 27. november 2010

Momses brunkål med stegeben

Her kommer så Momses variation af brunkål. Da jeg var barn fik vi det med røget og kogt flæsk. I dag er vi så gået over til at lave det på Stegeben og røget flæsk, som er noget mindre fedt - men bestemt meget velsmagende.


2 kg stegeben
1/4 kg røget flæsk (køb et stykke og skær det selv i mindre stykker - skær sværen fra) 
Olie til stegning

ca. 1 kg fint snittet hvidkål
5 spsk. sukker
15 g smør
1/2 tsk salt
friskkværnet peber



Først bruner jeg benene. I en stor stegegryde varmes olien og benene brunes på alle sider. Benene tages op og lægges på et fad. Det røgede flæsk brunes og lægges sammen med stegebenene. Herefter ordner jeg gryden så den er helt frisk og klar til min brunkål. I den rene, tørre gryde smelter jeg sukker til det er lysebrunt. Tilsætter smørret. Bruner kålen. Krydr med salt og peber. Så kommer jeg det stegte røgede flæsk og stegebenene op i gryden. Tilsætter 1 1/2 dl. vand og koger ved svag varme i ca. 1 1/2 time. Server med godt rugbrød og sennep.

3 kommentarer:

  1. Mange tak for opskrift, lavede den i går. Det bedste ved det er at der er mere i køleskabet! Min kone kunne slet ikke få armene ned, ny livret!

    Jeg abonnerer fremover :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for roserne - de er videregivet til mor som nævnte at man kunne supplere med lidt stegt medister ;)

      Slet
  2. Ouwha, har hun også en god opskrift på håndholdt medister? :P

    SvarSlet