Søg i denne blog

tirsdag den 14. juni 2011

Grøn grøn grøn og så lidt mere af det grønne... I

Benjamin er på sine sædvanlige 3 grønne uger. Nu er Laura og jeg hoppet med på vognen. Christian kommer snart til, men vi skal lige have "tømt køleskabet" for risotto, kartoffelsalat mv. :)

Kostplanen ser således ud:

Morgen:
1 portion havregrød af 2 dl gryn og 4 dl vand, og en smule salt.
Benjamin spiser 100 g agurk til... den vil jeg overveje at udskifte med en pære.

Formiddag:
150 g magert kød (fx kylling, tun, anden fisk (jeg valgte også oksekød, hakket med fedt 3-7 - tørsteges)).
100 g grønne grøntsager (fx forårsløg, squash, broccoli, spinat, porrer, spidskål)
(dette er herreversionen, quinder kan vælge omvendt: 100 g kød/150 g grønt)

Evt. et stykke frugt


Eftermiddag:
150 g magert kød (fx kylling, tun, anden fisk).
100 g grønne grøntsager (fx forårsløg, squash, broccoli, spinat, porrer, spidskål)
(dette er herreversionen, quinder kan vælge omvendt: 100 g kød/150 g grønt)

Evt. et stykke frugt

Aften:
150 g magert kød (fx kylling, tun, anden fisk).
100 g grønne grøntsager (fx forårsløg, squash, broccoli, spinat, porrer, spidskål, grønne bønner)
(dette er herreversionen, quinder kan vælge omvendt: 100 g kød/150 g grønt)


Drik rigeligt med vand.

Jeg har tænkt mig at formiddags- og eftermiddagsmåltidet består af kogte grønne grøntsager og stegt kød (med minimum af fedtstof).

Min aftensmad skal til gengæld - stadig med udgangspunkt i råvaremængder og art gerne være en smagsbombe, som adskiller sig fra den øvrige mad. Vi tager en dag ad gangen... og dette var den første !

I dag bestod 2 x mad af tun, kylling, broccoli og grønne bønner (2 x 100 g kød, 150 g grønt).

Til aften har Laura spist kylling stegt med karry, jeg har spist forårsbøffer - og vi har begge fået dampet spinat til.

Forårsbøfferne lavede jeg således:

450 g oksefars 3-7 %
En god håndfuld finthakkede basilikumblade
En stor stilk finthakket oregano
3 finthakkede forårsløg - med det hele
Salt, friskkværnet peber
Ca. 3/4 dl danskvand

Rørte farsen godt med håndmixer i ca. 3-4 minutter.
Formede til 8 små bøffer.
Stegte på pande med 1/2 tsk rapsolie så de var gennemstegte (ca. 5 min på hver side).




De blev meget lækre.. og jeg blev mæt - selvom det ikke syner af meget - men mit eftermiddagsmåltid var kl. 15 - så jeg føler mig helt tilpas.

Benjamin plejer at droppe oksekødet helt - for så at opnå total nydelse efter de 3 uger... Men her er vi jo i en testfase :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar