Søg i denne blog

søndag den 26. juni 2011

Gulerodskage

Så er der atter gæster i det lille hus.. Da det blot er til eftermiddagskaffe står den på gulerodskage og danske jordbær + vandmelon.

Gulerodskagen er Anne Larsens opskrift fra "150 fedtfattige favoritter". Jeg har altid været glad for opskriften, som dufter helt vildt lækkert under bagning og bliver lidt honningkage agtig i konsistensen. Mon Anne Larsen vil sætte pris på at jeg denne gang har toppet den med en god fed flødeoste/smør topping?



Gulerodskage
200 g rørsukker
1 dl akaciehonning
1 dl A/38
2 hele æg
2 æggehvider
275 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
1 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
1 tsk natron
1 tsk vanilliesukker
2 stk kanel
350 g revne gulerødder
evt. 1 dl rosiner

Alle ingredienser røres godt sammen. Hæld dejen i springform foret med bagepapir. Bag i en time - 5 kvarter v/175 grader (ikke varmluft).



Når kagen er kold kommes glasur på af:
125 g flødeost
50 g blødt smør
100 g flourmelis
lidt citronsaft

Pynt evt. med valdnødder.

NB! Mit smør var ikke helt blødt nok da jeg lavede glasur, så det gav en anelse klumper.. Sker ikke næste gang! Men wauv hvor smagte den altså bare super fantastisk - om det er fordi det er længe siden jeg har bagt den - eller det er længe siden vi har fået noget sødt - eller den bare var kanon god i dag - tja hvem ved !


Uhm... også noget af det sunde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar