Søg i denne blog

onsdag den 15. juni 2011

Kålbiks

I dag fik jeg bikset en god grydefuld fars-karry-kål sammen...


Jeg brugte:
1 anelse rapsolie
450 g hakket oksekød 3-7%
1 stort spidskål, skåret mellemfint, skyllet grundigt
1 rød chili
4 forårsløg
2 fed hvidløg
Karry - mængde tilpasset efter egen smag
Salt
Groft kværnet peber

Skær kålen mellemfint ud. Skyl grundigt. Hæld vandet fra (gør ikke noget der hænger en smule ved bladene - gør at retten ikke bliver tør). Skyl og skær forårsløg i små skiver. Hak 1 rød chili (med eller uden kerner - jeg havde kerner med - og retten blev en smule stærk). Klar gør hvidløg til presser.

Snup en stor gryde. Varm en anelse rapsolie, svits forårsløg (det hvide), presset hvidløg og chilli. Tilsæt karry. Tilsæt det hakkede kød. Når kødet har fået farve tilsættes det grønne fra forårsløg, et godt skvis peber og maldon salt. Tilsæt kålen - ca. 1/3 af gangen og rør godt. Lad det simre under låg i 5 minutter. Så er maden klar.



Foreløbig er jeg godt tilfreds med min grønne kost. Jeg føler mig mæt. Men havregrøden fra morgenstunden skal halveres... pu ha - det er nok den hårdeste nød - når det plejer at smage godt med smørklat og sukker :9 - ellers har jeg haft så travlt at jeg helt glemte at spise sidste måltid på job - det nåede jeg så i bilen på vej hjem (ja ja :) det er ikke mig der kører..). På jobbet kunne jeg totalt overse den giga lagkage der var plantet ved vores køkken. Der står heldigvis også frugt. Endnu en god dag...

1 kommentar:

  1. Ej, hvor ser det godt ud!! Jeg har kun prøvet noget lignende med hvidkål, men selvfølgelig kan det også gøres med spidskål :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet